Siirry sisältöön

Haltuunotto

Yrityksen haltuunotto eli integraatio on keskeinen yrityskaupan jälkeinen vaihe, jossa suunnitelmallinen lähestymistapa on avain onnistumiseen. Ostajan tulee laatia yksityiskohtainen integraatiosuunnitelma, nimetä tiimi, kommunikoida henkilöstölle avoimesti ja huolehtia henkilöstö-, teknologia- ja …

Kaupan solmiminen

Yrityskaupan kauppasopimuksen käsittely vaatii ostajalta tarkkuutta ja huolellisuutta. Ostajan on tärkeää varmistaa, että kauppasopimus suojaa hänen etujaan ja vastaa hänen odotuksiaan. Oleellisia näkökohtia ovat muun muassa kauppahinta ja maksuehdot, mahdollisesti …

Yrityskulttuurin huomioiminen

Yrityskulttuurin vaaliminen omistajanvaihdoksen aikana on keskeistä liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Uuden omistajan on tärkeää ymmärtää ja arvostaa yrityksen olemassa olevan kulttuurin vahvuuksia, kuten sen avoimuutta ja innovaatiokykyä. Tehokas viestintä, henkilöstön koulutus …

Rahoitus

Rahoituksen hakemiseen tarvitaan kärsivällisyyttä, aikaa ja neuvotteluita. Rahoittajien mukaan hyvät caset saavat aina rahoituksen, mutta millainen on hyvä case? Hyvän rahoituscasen tuntomerkki on realistinen liiketoimintasuunnitelma, joka sisältää tavoitteet, markkina-arvion, kilpailijakartoituksen …

Valmiina keskustelemaan

Kun sopiva ostaja on löytynyt, yritystä koskevat neuvottelut alkavat. Myyjän pitää valmistautua hyvin, jotta neuvottelut etenevät määrätietoisesti ja jouhevasti. Myyjän kannattaa määritellä omistajanvaihdokselle selkeät tavoitteet, kuten mitä hän odottaa omistajanvaihdokselta. …

Yrityksen myyntikunto

Yrityksen myyntikunnolla tarkoitetaan yrityksen valmiutta ja houkuttelevuutta omistajanvaihdokseen. Yrityksen myyntikuntoon laittaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ja mielellään jo ennen ostajan etsimistä. Parhaassa tapauksessa yritys on aina myyntikunnossa. Potentiaalinen ostaja on …

15 tulosta, sivu 2 / 3