Siirry sisältöön

Toiminnan turvaaminen

Omistajanvaihdos on merkittävä osa yrityksen elinkaarta, ja myyjän aktiivinen rooli voi olla ratkaiseva yrityksen jatkuvuuden turvaamisessa. Vaikka omistajuus vaihtuu, myyjä voi tehdä monia asioita varmistaakseen, että yrityksen siirtyminen uudelle omistajalle …

Yrityskulttuurin huomioiminen

Yrityskulttuurin vaaliminen omistajanvaihdoksen aikana on keskeinen tekijä liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Uuden omistajan on tärkeää ymmärtää ja arvostaa nykyisen kulttuurin vahvuuksia, kuten esimerkiksi avoimuutta ja innovaatiokykyä. Tehokas viestintä, henkilöstön koulutus ja …

Valmiina keskustelemaan

Kun sopiva ostaja on löytynyt, yritystä koskevat neuvottelut alkavat. Myyjän pitää valmistautua hyvin, jotta neuvottelut etenevät määrätietoisesti ja jouhevasti. Myyjän kannattaa määritellä omistajanvaihdokselle selkeät tavoitteet, kuten mitä hän odottaa omistajanvaihdokselta. …

Yrityksen myyntikunto

Yrityksen myyntikunnolla tarkoitetaan yrityksen valmiutta ja houkuttelevuutta omistajanvaihdokseen. Yrityksen myyntikuntoon laittaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ja mielellään jo ennen ostajan etsimistä. Parhaassa tapauksessa yritys on aina myyntikunnossa. Potentiaalinen ostaja on …

Miten löydän jatkajan?

Monessa tapauksessa ostaja voi löytyä yllättävän läheltä. Ostajaa etsiessä kannattaa miettiä, kuka voisi olla kiinnostunut myytävästä yrityksestä ja miksi. Ostajan voi löytää esimerkiksi omista työntekijöistä, asiakkaista, kilpailijoista, sukulaisista tai muista …

Miten yritys myydään?

Yrityksen myyminen iso päätös ja on hyvä huomioida, että se ei tapahdu hetkessä. Keskimäärin omistajanvaihdos kestää noin kymmenen kuukautta, mutta monessa tapauksessa se voi kestää jopa vuosia. Siksi on tärkeää …

15 tulosta, sivu 2 / 3