Siirry sisältöön

Haltuunotto

Yrityksen haltuunotto eli integraatio on keskeinen yrityskaupan jälkeinen vaihe, jossa suunnitelmallinen lähestymistapa on avain onnistumiseen. Ostajan tulee laatia yksityiskohtainen integraatiosuunnitelma, nimetä tiimi, kommunikoida henkilöstölle avoimesti ja huolehtia henkilöstö-, teknologia- ja …

Yrityskulttuurin huomioiminen

Yrityskulttuurin vaaliminen omistajanvaihdoksen aikana on keskeistä liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Uuden omistajan on tärkeää ymmärtää ja arvostaa yrityksen olemassa olevan kulttuurin vahvuuksia, kuten sen avoimuutta ja innovaatiokykyä. Tehokas viestintä, henkilöstön koulutus …

Kaupan solmiminen

Kaupan solmimisessa on aina käytettävä apuna kokenutta asiantuntijaa. Yrityskaupan kauppasopimus on oikeudellinen asiakirja, joka määrittelee kaupan ehdot. Tämä asiakirja on keskeinen väline kaupan toteuttamisessa ja se tulisi laatia huolellisesti ottaen …

Yrityksen myyntikunto

Yrityksen myyntikunnolla tarkoitetaan yrityksen valmiutta ja houkuttelevuutta omistajanvaihdokseen. Yrityksen myyntikuntoon laittaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ja mielellään jo ennen ostajan etsimistä. Parhaassa tapauksessa yritys on aina myyntikunnossa. Potentiaalinen ostaja on …

Riskienhallinta

Omistajanvaihdokseen liittyy useita riskejä, ja niitä pitää hallita, jotta liiketoiminnan jatkuvuus ja menestys varmistetaan uudelle omistajalle. Tässä on joitain keskeisiä omistajanvaihdokseen liittyviä riskejä ja keinoja niiden hallintaan:

Artikkelit

Sukupolvenvaihdos

Sukupolvenvaihdoksella tarkoitetaan tilannetta, jossa yrityksen omistajuus vaihtuu perhepiirissä tai lähisukulaisten kesken. Se on yleinen käytäntö monissa perheyrityksissä, erityisesti maatalous- ja pk-yrityssektorilla. Oleellisin ero sukupolvenvaihdoksen ja ”tavanomaisen” omistajanvaihdoksen välillä on verotuksessa. …

18 tulosta, sivu 3 / 3