Suomessa tehdään joka vuosi noin viisituhatta yrityksen omistajanvaihdosta. Seuraavan viiden vuoden aikana jopa kolmannes suomalaisista pk-yrittäjistä löytää itsensä tilanteesta, jossa heidän pitää harkita yritystoimintansa lopettamista – tai sen siirtämistä eteenpäin.
Ilmiön yleisyydestä huolimatta harva yrittäjä on varautunut siihen, kuinka pitkä prosessi omistajanvaihdos voi olla.
– Tyypillinen myyntiin laitettava yritys on toiminut pitkään ja yrittäjällä voi olla jopa 30–40 vuotta yrittäjyyttä takana, kertoo Paula Pihlajamaa, Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien kehityspäällikkö ja omistajanvaihdosasiantuntija. – Usein yrittäjä on jäämässä eläkkeelle, mutta joskus myyntiprosessi laitetaan liikkeelle esimerkiksi sairastumisen tai muun yllättävän pakkotilanteen myötä.
Omistajanvaihdos voi tulla ajankohtaiseksi yllättäen, jolloin valmistautumisella on jo kiire
Jos yrittäjä ei ole varautunut omistajanvaihdokseen ennakoivasti, hänen yrityksensä ei todennäköisesti ole aivan myyntikunnossa. Tämä voi aiheuttaa haasteita erityisesti matkan alkuvaiheessa:
– Myyntikunto tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrittäjä pystyy toimittamaan yritysvälittäjille ja kiinnostuneille ostajille ajantasaista tietoa yrityksen taloudellisesta tilasta, omistuksista, veloista ja muista kaupan kannalta tärkeistä asioista, Paula kertoo. – Myös yrittäjän iän myötä vähentynyt myyntityö voi vaikuttaa yrityksen arvoon.
Paulan mukaan tiedon ja avun hajanaisuus on merkittävä haaste sekä yrityksensä myyntiä harkitseville yrittäjille että oman yrityksensä ostamisesta haaveileville. Samaa mieltä on tuotantotalouden dosentti Kai Hänninen:
– Omistajanvaihdos on iso muutos niin myyjälle kuin jatkajallekin, ja etenkin myyjät voivat yllättyä siitä, kuinka paljon omistajanvaihdokseen voi kulua aikaa, Kai kertoo. – Kokemukseni mukaan tukea tarvitaan eniten aivan alussa, kun myyntiä vasta suunnitellaan, jotta ideat muuttuisivat teoiksi. Usein yrittäjä odottaa myyntipäätöksen kanssa liian kauan, jolloin yrityksen myyntiarvo ehtii laskea.
Siksi Kai suosittelee ottamaan asioista selvää ja aloittamaan suunnittelun ajoissa.
– Tietoa ja neuvoa löytyy kyllä, jos sitä osaa etsiä.
Myyjät ja ostajat kaipaavat tiedon lisäksi kanssakulkijaa ja kuuntelijaa
Omistajanvaihdosmatkan suurimmat haasteet liittyvät usein tunteisiin.
– Yrityskauppoihin liittyy usein suuria tunteita: Yrittäjä luopuu jostain, joka on ollut merkittävä osa hänen elämäänsä useita vuosia. Ostaja on taas usein uuden äärellä – hän voi suunnitella ja jännittää tulevaa liiketoimintaa jo valmistelujen aikana, Paula kuvailee. – Käytännön asioissa yrittäjät haluavat yleensä tukea ostajaehdokkaiden löytämiseen. Ostajat pyytävät puolestaan apua erityisesti eri rahoitusvaihtoehtojen kanssa.
Paula ja Kai ovat yhtä mieltä siitä, että omistajanvaihdosneuvojien ja muiden asiantuntijoiden roolia itse kauppatilanteessa – mutta myös sitä ennen ja sen jälkeen – ei voi vähätellä.
Apua omistajanvaihdokseen tarjoavat esimerkiksi alueelliset yrittäjäjärjestöt, -neuvojat ja kehitysyhtiöt.
– Ostoa suunnittelevan kannattaa ottaa yhteyttä myös oman alueensa uusyrityskeskukseen, Paula kertoo.
Julkisten toimijoiden tarjoamalla neuvonnalla pääsee pitkälle, mutta Kai kehottaa myös harkitsemaan yksityisen neuvojan palkkaamista:
– Yksityiseltä puolelta on helpompi saada tiiviimpää ja henkilökohtaisempaa tukea. Tällöin omistajanvaihdoskin etenee tehokkaammin ja määrätietoisemmin, mikä säästää sekä myyjän että ostajan resursseja ja loppupeleissä usein myös rahaa.
Omistajanvaihdosinfo kokoaa kaiken tiedon yhteen paikkaan
Paula, Kai ja joukko asiantuntijoita kehittävät työkaluja omistajanvaihdosmatkan helpottamiseksi osana Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin VALO-hanketta.
Hankkeen uusin palvelu, Omistajanvaihdosinfo.fi, kehitettiin, että yrittäjät, yrittäjäksi haluavat ja heille neuvontaa tarjoavat löytäisivät kaikki omistajanvaihdokseen tarvittavat tiedot yhdestä paikasta. Sivuston palveluilla halutaan täydentää valtakunnallista omistajanvaihdosekosysteemiä.
– OV-infon tavoite on varmistaa, että omistajan- ja sukupolvenvaihdoksesta on saatavilla ajantasaista tietoa kellon ympäri, Kai kertoo. – Palvelulla halutaan koota myös yhteen yritysneuvojia ja antaa heille käytännöllinen työväline työn tueksi.
– Yrittäjän ja jatkajan on tärkeää voida perehtyä asioihin itse, Paula lisää. – Yrityskehittäjät vastaavat harvemmin puhelimeen esimerkiksi kymmeneltä illalla, mutta tältä sivustolta etsijä saa tarvitsemansa tiedon juuri silloin, kun hän tarvitsee sitä.
OV-infossa on kattavan tietopankin lisäksi yrityksen myyjille ja ostajille laaditut omistajanvaihdospolut, joiden avulla omaa matkaa voi suunnitella ja seurata vaihe vaiheelta. Polkujen tavoite on, että tiedonhakijat löytävät juuri heille hyödyllistä tietoa mahdollisimman helposti.
Sivustoa on tarkoitus kehittää ajan kanssa vastaamaan koko ajan paremmin myyjien, ostajien ja neuvojien tarpeita.
– Toivomme, että yritysneuvojat löytävät sivuston ja osallistuvat sen kehittämiseen, Paula kertoo. – Sivusto on tarkoitettu pysyväksi apuvälineeksi yritysten omistajanvaihdokseen.
Tietopankin kehittämiseen on sitouduttu pitkäaikaisesti. Kun VALO-hanke päättyy, sivuston ylläpitoa jatkaa sen tekemiseen aktiivisesti osallistunut Omistajanvaihdosfoorumi.
Omistajanvaihdosinfo.fi julkistettiin tammikuun lopussa, ja kutsuu kaikki yrityksen myyntiä tai ostamista suunnittelevat astumaan omistajanvaihdospolulle!